حمود النوفلی دانشیار دانشگاه سلطان قابوس

حمود النوفلی

دانشیار دانشگاه سلطان قابوس

همانطور که همه می دانند که آمریکا به رهبری ترامپ و کوشنر آنچه را معامله قرن می نامند کنار هم گذاشتند و کشورهای عربی با تحریک و ارعاب به پذیرش آن یا به قول هویج و چماق به ویژه بزرگ ترغیب شدند. کشورها و کشورهای حلقه، زیرا آنها بخشی از معامله قرن هستند.

جزئیات این معامله دیگر محرمانه نبود و برای راه اندازی آن کنفرانس اقتصادی بحرین برگزار شد و اکثر کشورهای عربی در آن حضور داشتند.

ترامپ فردی ملایم و جدی بود که کسانی را که طرح او را رد می‌کردند با تحریم‌های اقتصادی یا سیاسی تهدید نمی‌کرد، یا مخالفان را علیه هر کشوری که دستورات او را رد می‌کردند، بسیج نمی‌کرد و در ازای آن تهدید نظامی می‌کرد میلیارد به عنوان وسوسه، غرامت، منافع اقتصادی و همکاری نظامی تا زمان پذیرش و امتیاز دادن.

 

متأسفانه اکثر کشورهای عربی مخفیانه یا آشکارا موافقت کردند، برخی از آنها تحت فشار و برخی به دلیل منافع شخصی خود پذیرفتند.

جزئیات این معامله شامل لغو حق بازگشت ده میلیون فلسطینی در خارج از کشور، واگذاری قدس به عنوان پایتخت فلسطین و اکتفا کردن به شهر ابودیس، اجازه دادن به یهودیان برای اقامه نماز در الاقصی، وصل کردن غزه به کرانه باختری است. با یک تونل یا پل، و تبدیل سینا به یک منطقه آزاد تجاری که مردم فلسطین در آن کار می کنند و اسماً تحت حاکمیت مصر باقی می ماند 1948 و 1967 و عدم اجازه تشکیل کشور فلسطینی، بلکه مرجعی که این مناطق غیرنظامی و بدون بندر را مدیریت می کند و دولت غاصب را به عنوان یک کشور یهودی و لزوم برقراری روابط با آن و به رسمیت شناختن آن و ... عادی سازی با آن از سوی همه کشورهای عربی، مهم ترین و خطرناک ترین شرط، خلع سلاح است.

من متعجبم که این نهاد چه تعهدی دارد تصور کنید که فقط یک تعهد دارد و آن توقف 4 سال شهرک سازی است و اگر تعهد فلسطینی ها و اعراب را دوست نداشته باشد، به کوبیدن زمین های تعیین شده برای فلسطین ادامه خواهد داد. !!

 

همه شروط فوق حل و فصل شد و پذیرفته شد، اما آنچه که این طرح را خنثی کرد، رد معامله از سوی حماس و جناح های مقاومت و ناتوانی هیچ کشور یا مرجع عربی در خلع سلاح مقاومت بود امضای قرارداد و اجرای آن در عمل.

همچنین این یک اقدام الهی است که بحران کرونا ترامپ را در داخل آمریکا به خود مشغول کرد و همین امر باعث شد تا او در حرکت به سمت اجرای توافق سهل‌انگیز باشد زیرا همه کشورها درگیر بحران کرونا بودند.

 سپس تدابیر الهی در نظر گرفته شد تا پدرخوانده این معامله یعنی ترامپ و کوشنر به دلیل شکست وی در انتخابات برود که اجرای آن را به تاخیر انداخت.

به خصوص که بایدن در ابتدا به دلیل مسئله خاشقجی روابط بسیار پرتنشی با پادشاهی عربستان سعودی داشت و لابی صهیونیستی در آمریکا از ترامپ حمایت می کرد و از دولت بایدن ناراحت بود زیرا می ترسید معامله قرن متوقف شود. و لابی از ترامپ حمایت کرد زیرا او توافق هسته ای با ایران را لغو کرد

 جنگ اوکراین آغاز شد و تمام تلاش آمریکا و غرب معطوف به مقابله با روسیه بود و بایدن مشغول اجرای معامله قرن بود.

اکنون بایدن به سمت انتخابات می رود و می ترسد که حمایت لابی به سمت ترامپ برود، بنابراین او می خواست قویاً از نهاد غاصب برای کسب آرای آنها حمایت کند، او همچنین می خواست مسیر کمربند و جاده به چین را متوقف کند کریدور هند و صهیونیستی به اروپا.

تصمیم جنگ با غزه قبلاً گرفته شده بود و به خوبی آماده شده بود تا مقاومت را خلع سلاح کنیم تا اینکه معامله قرن در میدان اجرا شود و قرارداد در دوره بایدن امضا شود تا او در انتخابات از حمایت برخوردار باشد.

بر اساس اخبار فاش شده، جنگ غزه برای نوامبر برنامه ریزی شده بود و ناگهان یک تهاجم زمینی به غزه برای دو هدف خواهد بود: اول پایان دادن به اقتدار حماس و قدرت نظامی آن و ایجاد اقتدار بر تانک صهیونیست ها، همانطور که در غزه اتفاق افتاد. تهاجم به عراق، حمایت و تقویت شود و پشتیبان این نهاد در نوار باشد و هدف دوم، تصرف بخشی است که شامل میادین گازی است که به دلیل وجود مقاومت، علیرغم انعقاد معامله با مرجع برای استخراج آنها و دادن درصدی که قابل ذکر نیست.

بنابراین متوجه می‌شویم که آمریکا با ایجاد کریدور هند و اروپایی که مسیر چین را از بین می‌برد و کانال سوئز و باب المندب را نیز از بین می‌برد، منافع خود را در این جنگ دارد و منفعت انتخاباتی در حمایت دارد. لابی صهیونیستی منفعت دارد که سرطانی که کاشته است حافظ منافع آن در خاورمیانه باقی بماند.

 

آیا طرح حمایت از این نهاد برای خلاصی از مقاومت از سوی برخی رژیم های عربی حمایت می شود؟

این موضوع به بار اثبات نیاز ندارد در مقابل مقاومت تنها دلیلی که حماس از ایران کمک می خواهد، پوشش مذهبی است تا مردم آن را باور کنند و بازی کنند.

سوال این است که آیا این طرح موفق خواهد شد؟

انشاءالله این طرح به نتیجه نخواهد رسید، زیرا مقاومت بر اساس یک دیدگاه اعتقادی در دفاع از مسجد الاقصی است و خداوند به کسانی که از او حمایت می کنند کمک می کند زیرا مردم و مقاومت آگاه شده اند.

مدیون الاقصی/   توضیخ یزدفردا :انتشار این مطلب دلیل بر تایید یا رد آن نمی باشد تنها برای آشنایی مخاطبان با تحلیلهای اساتید دانشگاه های عربی  در رابطه با موضوع فلسطین است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا